راهکارهاي افزايش بهره وري بنرهاي تبليغاتي
تجربه نشان مي دهد که استفاده هوشمندانه از بنر بويژه در معرفي نام تجاري و پيشبرد فروش بسيار موثراست. بر اساس آمار سازمان بين المللي تبليغات (IAB)، در سال 2000 ميلادي، تبليغات از طريق بنر 47٪ کل تبليغات آنلاين را تشکيل داده است. بويژه اگر توجه کنيم که رقم کل تبليغات آنلاين در اين سال 2/8 ميليارد دلار بوده، بيشتر به اهميت اين نوع تبليغات پي مي بريم. بنابراين تبليغات از طريق بنر مي تواند بخشي از استراتژي تبليغاتي شما باشد . نکات زیر می تواند در ارتباط با بهره وری بنرهای تبلیغاتی موثر باشد :
- بنرهاي تبليغاتي با بيلبوردهاي خياباني قابل مقايسه
اند.اين آگهيها بايد نظر بيننده را به مدتي کوتاه جذب کنند. براي بنرهاي خود
پيامهاي جذاب و کوتاه تهيه کنيد. بنرخواه در بالاي صفحه باشد، يا در وسط و کناره
هاي آن، بايد با چند کلمه يا تصوير مختصر پيام خود را انتقال دهد. اين آگهيها بخصوص
در معرفي نام و مارکهاي تجاري بسيار موفق عمل مي کنند، زيرا نامها يا تصاوير کوتاه
بخوبي در ذهن جاي مي گيرند.
- اگر از بنر براي معرفي سايت خود استفاده مي کنيد، قابل قبول است که
مخاطبان را به صفحه اصلي (home page) سايت بفرستيد . اطمينان يابيد که بنرها مخاطب
را به جاي درستي هدايت مي کنند.. اما بنرهايي که براي پيشبرد فروش و ارائه
پيشنهادات خاص طراحي شده اند، ممکن است باهدايت مخاطبان به صفحه اصلي سبب سردرگمي
ايشان شوند. در اين موارد، بخصوص اگر پيام يا راهنماي تصويري مناسبي براي هدايت اين
بازديد کنندگان در صفحه اصلي پيش بيني نکرده باشيد، احتمالا آنها را از دست خواهيد
داد. کريس ماهر، مدير شرکت بازاريابي M2K در آستين تکزاس مي گويد: " اگر کاربر را
خسته و سردرگم کنيم، بدون آنکه از ما خريد کند، به سايت ديگري خواهد رفت. اين يکي
از خطاهاي مهمي است که آگهي دهندگان مرتکب ميشوند." بنابراين، بجاي آنکه مخاطب را
به صفحه اصلي سايت بفرستيم، بهتر است او را مستقيما" به صفحه اي که براي پيشبرد
فروش طراحي شده هدايت نمائيم .
- تبليغات خود را با گروههاي کوچک محک بزنيد. يک وجه امتياز يا زيبايي تبليغات اينترنتي اين است که با هزينه ناچيزي مي توانيد آگهي هاي خود را با گروه کوچکي از مخاطبان بيازمائيد. همچنين مي توانيد بنرهايي با شکلها، رنگها، متنها و اندازه هاي مختلف تهيه و اثر بخشي آنها را با هم مقايسه کنيد. با کمي دقت و حوصله مي توانيد پيشنهاد هاي فروش را بگونهاي تنظيم نمائيد که با خصوصيات وعلائق گروهي مخاطبان سازگارتر شده و بيشترين نتيجه را به بار آورد. اين آزمايشها اطلاعات فراواني به آگهي دهنده مي دهد که ارزش آن دهها و گاه صدها برابر هزينه هاي مربوطه است. حتي مي توانيد هزينه و اثر بخشي تبليغات بنر را، براي کالا يا خدمات مورد نظر، با ساير انواع تبليغات سنتي و اينترنتي مقايسه کنيد. در اين صورت ملاحظه خواهيد کرد که تبليغات بنر در مورد بسياري از محصولات ارزانتر تمام مي شود و نتيجه بهتري دارد